Energie

Actie

VERLENGD! TeGOEDbon: tot €70 terug voor energiebesparing!

Vanaf juli 2020 hebben we een speciale actie: een teGOEDbon ter waarde van €70! Verzilver de bon snel, want op = op!

Waar kan ik de teGOEDbon voor gebruiken?

Kleine maatregelen
Kleine aanpassingen in huis kunnen jouw huis al verduurzamen en jouw energierekening verlagen. Met deze bon kan je een combinatie van producten kopen voor kleine, energiebesparende maatregelen. Dat is dubbel voordeel, want ook je energierekening gaat flink omlaag. Denk hierbij aan: Voor het gehele overzicht, zie de pagina van het Duurzaam Bouwloket.
Grotere maatregelen
Wanneer je grotere investeringen doet door apparaten te vervangen, ontvang je tot 70 euro terug van de aanschafprijs. Denk bij dit soort maatregelen aan:
Energie(scan)traject
Met de teGOEDbon kun je er ook voor kiezen om een energiescan van jouw woning te laten uitvoeren. Een adviseur van Klimaatroute komt (op veilige afstand) aan de deur voor een vrijblijvend energieadvies. Daarna volgt een telefonisch consult om een definitief advies op te stellen. Hiervan ontvang je een persoonlijk adviesrapport met een overzicht van interessante energiebesparende maatregelen voor jouw woning. Scroll naar ‘Hoe werkt het?’ hieronder voor meer informatie. Let op: Deze optie is alleen beschikbaar voor woningeigenaren die geen onderdeel zijn van een Vereniging van Eigenaars (VvE). VvE’s kunnen buiten deze actie om via een ander traject een gratis energiescan aanvragen.

Hoe werkt het?

TeGOEDbon voor energiebesparende maatregelen
Wil je de bon verzilveren om geld terug te krijgen, dan doe je dat volgens het hieronder geïllustreerde stappenplan. Let er wel op dat je deze volgorde aanhoudt. Alle aankopen die gedaan zijn vanaf 1 juli 2020 zijn geldig voor de actie. Heb je kleinere maatregelen gekocht? Dan krijg je alles onder de €70 terug. Heb je meer besteed? Dan krijg je maximaal €70 van je totale uitgave terug. Klik op de afbeelding hieronder om te zien welke maatregelen in aanmerking komen.


TeGOEDbon voor energie(scan)traject
Adviseurs van Klimaatroute zijn langs de deuren geweest bij woningeigenaren (niet-VvE’s, zie blok over het energie(scan)traject hierboven) om de energiescans indien gewenst ter plekke af te nemen. Zo’n bezoek duurt ongeveer 10 minuten, waarna het persoonlijk advies naderhand telefonisch wordt doorgenomen en een adviesrapport met stappenplan wordt toegestuurd. Mocht je later nog vragen hebben, kun je tot een jaar na dato nog bij Klimaatroute terecht.

(Foto: Arita Immerzeel)

Wil je een energiescan, maar heb je de bezoeken van Klimaatroute gemist? Neem contact op met Klimaatroute en geef aan dat je graag je teGOEDbon inzet voor een energiescan. Er wordt meteen een afspraak voor een telefonisch consult met je gemaakt.

Bon kwijt! Wat nu?

Kleine maatregelen
Wil je energiebesparende maatregelen kopen, maar ben je de teGOEDbon kwijt? Dan kun je via dit formulier een nieuwe code aanvragen. Je ontvangt in de mail een nieuwe code die je kunt gebruiken bij het verzilveren. Houd hiervoor ook de map ongewenste e-mail (spam) in de gaten. De afzender van de mail is: odwh. Zodra je de code ontvangen hebt kun je de teGOEDbon inleveren via deze link van het Duurzaam Bouwloket. Je ontvangt het bedrag tot maximaal €70 terug binnen zes weken nadat de aanvraag is goedgekeurd (meer hierover bij ‘veelgestelde vragen’).
Energiescan
Wil je liever jouw teGOEDbon nog inzetten voor een energiescan van Klimaatroute? Neem dan contact op met Klimaatroute, meld dat je een woningscan voor jouw teGOEDbon zou willen en vertel hierbij dat je de code bent kwijtgeraakt. Klimaatroute vraagt dan namens jou een nieuwe code aan, verzilvert de teGOEDbon én maakt een telefonische afspraak met je om de energiescan af te nemen.

Inspiratie en tips

 

Laat je inspireren door de GOED Bucketlist. Hierin vind je  (0)71 GOED tips voor kleine, energiebesparende maatregelen in huis. Een heel aantal tips zijn zelfs gratis! Heb jij alle 71 tips over een jaar afgevinkt?

 

 

 

 

 

Veelgestelde vragen

Wanneer kan ik de teGOEDbon thuis verwachten?
De bonnen zijn verspreid in de periode van 21 juli t/m 7 augustus aan alle adressen van woningeigenaren. Heb je de teGOEDbon niet ontvangen (bijvoorbeeld omdat je later naar Leiderdorp verhuisd bent) of ben je deze kwijt? Lees dan het kopje ‘Bon kwijt! Wat nu?’ om alsnog mee te kunnen doen aan deze actie.
Is deze actie ook geldig voor huurders?
Nee, helaas niet. Deze actie wordt bekostigd vanuit de landelijke Regeling Reductie Energiegebruik (RRE), een subsidie vanuit de Rijksoverheid. Het Rijk heeft (helaas) ervoor gekozen om de huidige regeling alleen open te stellen voor huiseigenaren, vanuit de redenering dat huiseigenaren in beginsel zelf verantwoordelijk zijn voor verduurzaming van de woning. Bij huurders ligt de verantwoordelijkheid van vastgoedverduurzaming bij de eigenaar/verhuurder, wat vraagt om een andere aanpak. Naar aanleiding van een enquête over deze RRE-actie heeft het merendeel van de gemeenten aangegeven dat huurders ook betrokken moeten worden. Zoals het lijkt volgt er nog een regeling vanuit het Rijk waarin deze feedback meegenomen wordt. De precieze opzet en voorwaarden van deze vervolgactie is nu nog niet bekend.

Om huurders de praktische tips en informatie om energie te besparen niet te onthouden, hebben wij ervoor gekozen de GOED Krant bij iedereen te bezorgen. Huurders kunnen ook gebruik maken van gratis advies van het Duurzaam Bouwloket en kunnen contact zoeken met de EnergieAmbassadeurs om te zien welke kleine, energiebesparende maatregelen je kunt nemen in huis. Daarnaast zijn veel tips uit de Bucketlist ook toepasbaar voor huurders.

Kan ik de teGOEDbon twee keer gebruiken?
Nee, de bon is eenmalig te gebruiken tot een bedrag van €70,-.
Hoeveel bonnen zijn er nog te verzilveren?
Op deze link staat een actueel overzicht per gemeente van het percentage al verzilverde en dus nog te verzilveren teGOEDbonnen. Het overzicht wordt regelmatig bijgewerkt. Ook delen wij updates op onze Facebook–  en Twitterkanalen, in de gemeentelijke nieuwsbrief en de Gemeente aan Huis.
Wanneer moeten de materialen of maatregelen gekocht zijn?
Deze actie geldt alleen voor materialen en maatregelen die gekocht zijn na 1 juli 2020.
Hoe lang duurt het voordat ik het bedrag krijg uitbetaald?
Na het invullen van het formulier duurt het maximaal 8 weken totdat je een mail ontvangt of de aanvraag is goedgekeurd of niet (vaststelling). Na vaststelling van het bedrag krijg je dit doorgaans binnen 2 weken terug (al mag dit wettelijk gezien maximaal 6 weken duren). Heb je geen ontvangstbevestiging of vaststelling ontvangen, of vermoed je dat jouw bedrag al teruggestort had moeten krijgen? Neem dan contact op met de Omgevingsdienst: duurzaam@odwh.nl of 071 408 3300.
Ik heb twee kassabonnen van verschillende winkels, kan ik deze tegelijk indienen?
Ja dat kan, tot een maximum van €70,- en mits de materialen vallen binnen de actie. Twijfel je of het binnen de actie valt? Bekijk dan hier de volledige tabel met maatregelen en producten die met de bon gekocht kunnen worden.
Moet ik de materialen of maatregelen bij bepaalde bedrijven kopen?
Nee, deze actie is niet afhankelijk van bepaalde winkels of bedrijven. Sinds de verspreiding van de teGOEDbon zijn er partijen geweest die de indruk hebben gewekt dat zij bij dit gemeentelijke initiatief aangesloten zijn. Wij willen  benadrukken dat inwoners voor deze actie niet gebonden zijn aan bepaalde aanbieders of verkooppunten (behalve de energiescan waarvoor onafhankelijk adviesbureau Klimaatroute is aangetrokken).
Ik ben mijn teGOEDbon kwijt. Kan ik een nieuwe code opvragen?
Wil je de teGOEDbon besteden voor kleine maatregelen? Vul dan dit aanvraagformulier in en ontvang een nieuwe code per mail. Wil je liever een energiescan van Klimaatroute? Maak een afspraak en meld daarbij dat jouw bon kwijt is, Klimaatroute vraagt dan namens jou een nieuwe code aan en regelt de verzilvering.
Wanneer komt Klimaatroute langs de deur voor energiescans?
Klimaatroute is in 2020 en in 2021 beiden één keer door Leiderdorp gegaan voor huis-aan-huisbezoeken. Deze bezoeken doet Klimaatroute niet meer in Leiderdorp, maar je kunt zeker nog een energiescan aanvragen. Neem contact op met Klimaatroute voor een (telefonische) afspraak.
Ik heb een vraag over de energiescans van Klimaatroute, waar vind ik antwoord?
Voor vragen over Klimaatroute hebben wij een aparte pagina gemaakt.

 

Wacht niet te lang!

LET OP: het budget is helaas niet toereikend voor alle woningeigenaren. Daarom geldt voor de actie: OP = OP!  Voorkom dus teleurstelling en wacht niet te lang om de bon te verzilveren. Elke teGOEDbon is uniek; je kunt je aankopen alleen registreren als je in het bezit bent van de code die op de voucher staat. Per huishouden kun je maximaal 1 bon verzilveren. De teGOEDbonnen zijn geldig voor huiseigenaren die de woning zelf bewonen, dus niet voor verhuurders.

Voor alle details, zie de website van het gemeentelijk Duurzaam Bouwloket.

 

Deze actie is een samenwerking tussen gemeente Leiderdorp, Omgevingsdienst West-Holland en zes regiogemeenten. De actie wordt bekostigd vanuit de landelijke Regeling Reductie Energiegebruik (RRE).

 

 

Automatisch op de hoogte blijven?

Meld je aan en ontvang een kort berichtje in je mailbox bij elk nieuw artikel!

  • Voer uw wachtwoord in.
  • Voer uw wachtwoord opnieuw in.